Rola uszczelki termostatu
Uszczelka termostatu jest elementem odpowiadającym za to, by do samego urządzenia nie przedostawały się żadne czynniki zewnętrzne. Tym samym zapobiega powstaniu groźnej w skutkach nieszczelności obudowy.
Jak już wspomnieliśmy, termostat w pojazdach mechanicznych, w tym rolniczych czy budowlanych, jest niezbędnym elementem układu chłodzenia w silniku. Powinien w każdym przypadku działać poprawnie, ponieważ od jego funkcjonowania uzależniona jest sprawność całej jednostki napędowej.
Jeśli dojdzie do powstania problemu ze szczelnością termostatu, ciecz znajdująca się w układzie chłodzenia nie będzie utrzymywać odpowiedniego ciśnienia i temperatury. Termostat przestanie spełniać swoje podstawowe zadanie, dlatego stanie się kompletnie nieefektywny. W silniku dojdzie do przegrzania, co może prowadzić do poważnej awarii. Dlatego tak ważne jest utrzymanie pełnej szczelności termostatu. Warto regularnie sprawdzać stan techniczny jego uszczelki.
Jak wygląda uszczelka pod termostat?
Niepozorny element, jakim jest uszczelka termostatu, ma bardzo ważne zadania do spełnienia, choć w praktyce trudno w to uwierzyć. W standardowym wydaniu, w pojazdach i maszynach, uszczelka termostatu to gumowy, niewielkiej grubości element. Przypomina, przynajmniej na pierwszy rzut oka, gumkę recepturkę. Zwróć jednak uwagę, że jest to istotny element termostatu i całego układu chłodzenia, dopasowany idealnie do części, którą uszczelnia. Dobrej jakości uszczelka pod termostat powinna cechować się bardzo wysoką elastycznością, wytrzymałością i trwałością.
Uszczelki pod termostat produkowane są z materiałów syntetycznych, które wyróżniają się wysoką trwałością i odpornością na szkodliwy wpływ czynników zewnętrznych, takich jak uszkodzenia mechaniczne, silny nacisk, działanie wielu różnych związków chemicznych czy oddziaływanie wysokiej temperatury.
Jak rozpoznać awarię uszczelki pod termostatem?
Wskutek wielokrotnego działania chemikaliów czy czynników termicznych lub uszkodzenia mechanicznego może dojść do przerwania gumy. Wówczas uszczelka pod termostatem pęka i pojawia się rozszczelnienie całego układu. W takim przypadku musisz mieć świadomość, że uszczelka z miejsca traci swoje właściwości. Uszczelnienie jest nieefektywne, dlatego trzeba od razu wymienić uszczelkę na nową.
Zdarza się też, że nie dochodzi do radykalnego zerwania uszczelki termostatu, tylko powoli zaczyna ona tracić swoje pierwotne właściwości. Staje się mniej elastyczna, co początkowo jest niezauważalne. Powstają jednak coraz większe nieszczelności. Im wcześniej zauważysz problem, tym szybciej będziesz mógł mu zapobiec poprzez wymianę uszczelki pod termostatem na nową.
Zasada działania termostatu
W maszynach, pojazdach i urządzeniach, gdzie ważną rolę odgrywa temperatura, stosowany jest termostat. Odpowiada on za regulację temperatury cieczy w układzie chłodzącym. W zasadzie ma postać prostego elementu – np. mieszka wykonanego z cienkiej, mosiężnej blachy. Wyposażony jest w zawór grzybkowy oraz uszczelkę obudowy termostatu, która nie dopuszcza do tego, by do wnętrza dostawały się ciecze, kurz, brud i innego rodzaju zanieczyszczenia.
W trakcie pracy termostatu płyn obecny w układzie chłodzącym osiąga wysoką temperaturę, dochodzącą nawet do 95 stopni Celsjusza. Wówczas mieszek z blachy pod wpływem ciepła otwiera zawór grzybkowy, aby ciecz miała jak wydostać się z chłodnicy, przepłynąć w kierunku radiatora, gdzie płyn chłodzący może obniżyć ostatecznie swoją temperaturę do około 20 stopni Celsjusza. Wówczas termostat się zamyka.
To ważne, by termostat pracował sprawnie, nie zacinał się i dbał o nieprzegrzewanie się elementów silnika. Dlatego tak istotna jest uszczelka obudowy termostatu – powinna być utrzymana w doskonałym stanie technicznym, podobnie jak otwór odpowietrzający termostat musi zachowywać drożność.
Uszkodzenie uszczelki obudowy termostatu
Jeśli dojdzie do awarii termostatu, przyczyną tego stanu rzeczy może być niedziałająca, rozszczelniona uszczelka obudowy. Należy ją wówczas wymienić na nową, zgodną ze specyfikacją pojazdu czy maszyny. Uszczelki obudowy termostatu dostępne w naszym sklepie, u niezależnego sprzedającego, można dopasować do indywidualnych potrzeb. Jeśli nie masz pewności, który produkt powinieneś wybrać, zwróć się o pomoc do fachowców. Dobierzemy dla Ciebie właściwe uszczelki obudowy termostatu.
Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą uszczelek termostatu. Elementy dopasowane są do różnego rodzaju pojazdów, w tym budowlanych i rolniczych czy maszyn z jednostką napędową, w której funkcjonuje termostat. Dobierzemy dla Ciebie właściwą uszczelkę. Oferujemy produkty o odpowiednio wysokiej jakości, które zapewnią uszczelnienie układu chłodzenia i sprawne jego funkcjonowanie.
Do czego służą uszczelki obudowy termostatu?
Głównym zadaniem uszczelki obudowy termostatu jest przeciwdziałanie wyciekowi płynu chłodzącego. Odpowiedni materiał, z jakiego wykonano uszczelkę obudowy termostatu, wraz z dodatkowym uszczelniaczem, skutecznie wspomagają uszczelnienie obudowy tego elementu maszyny, bez konieczności użycia przy tym dużej siły dokręcania.
Zasada działania termostatu
W jednostkach napędowych maszyn, gdzie ważną rolę odgrywa temperatura, stosowany jest termostat. Odpowiada on za regulację temperatury cieczy w układzie chłodzącym. W zasadzie ma postać prostego elementu – np. mieszka wykonanego z cienkiej, mosiężnej blachy. Ma zawór grzybkowy oraz uszczelkę obudowy termostatu, która nie dopuszcza do tego, by do wnętrza dostawały się ciecze, kurz, brud i innego rodzaju zanieczyszczenia.
W trakcie pracy termostatu płyn obecny w układzie chłodzącym osiąga wysoką temperaturę, dochodzącą nawet do 95 stopni Celsjusza. Wówczas mieszek z blachy pod wpływem ciepła otwiera zawór grzybkowy, aby ciecz miała jak wydostać się z chłodnicy i popłynąć w kierunku radiatora, gdzie płyn chłodzący może obniżyć ostatecznie swoją temperaturę do około 20 stopni Celsjusza. Wówczas termostat się zamyka.
To ważne, by termostat pracował sprawnie, nie zacinał się i dbał o nieprzegrzewanie się elementów silnika. Dlatego tak istotny jest dobry stan uszczelki obudowy termostatu. Powinna ona być utrzymana w doskonałym stanie technicznym, podobnie jak otwór odpowietrzający termostat, który musi zachowywać swoją drożność.
W jakich maszynach są stosowane uszczelki obudowy termostatu?
Uszczelki obudowy termostatu – oring są stosowane w silnikach maszyn budowlanych i rolniczych, np. w silnikach 1004, 1006 serii AF, AJ, AK, AL, AM, AQ, AR, AS, VK, YG, YH, YJ ,YK. Wykorzystasz je w maszynach:
- CATerpillar,
- Bobcat
- Fuchs
- Hyster
- Hyundai
- JCB
- Komatsu
- Kramer
- Landini
- Manitou
- Massey
- Ferguson
- Merlo
O&K
- Schaeff
- Steinbock
- Timberjack
- Weidemann
- Zeppelin
- Case
- Mccormick.
Uszczelka obudowy termostatu powinna działać bez zarzutu i blokować ewentualny wyciek płynu chłodzącego. Jeśli stanie się ona niesprawna, wówczas będzie przyczyną wycieku płynu, co może doprowadzić w konsekwencji do przegrzania jednostki napędowej.
W przypadku wymiany uszczelki nie należy zapominać o uzupełnieniu płynu w chłodnicy, jeśli doszło do jego wycieku.
Jesteśmy niezależnym sprzedawcą części do maszyn rolniczych i budowlanych. W naszej ofercie znajdziesz między innymi różnego typu uszczelki obudowy termostatu, w tym typu oring. Jeśli masz problemy z dopasowaniem właściwej uszczelki do swojej maszyny, chętnie pomożemy w jej wyborze.
Zobacz również:
Uszczelki pompy wody
Uszczelki miski olejowej