Pompa wody jako kluczowa część układu chłodzenia
Pompa wody, nazywana również pompą cieczy chłodzącej, stanowi serce układu chłodzenia w pojazdach silnikowych i nie tylko. Prócz niej w tym samym układzie występują chłodnica, wentylator chłodnicy czy termostat i zbiornik płynu chłodzącego, który przewodami jest przekazywany w odpowiednie miejsca.
Układ chłodniczy wykorzystuje płyn chłodzący, którym wbrew pozorom nie jest zwykła woda, ale woda demineralizowana, zmieszana z alkoholem, glikolem i różnymi dodatkami, w odpowiednich proporcjach. Po uruchomieniu pojazdu czy maszyny zaczyna pracować nie tylko silnik, ale wraz z nim także układ chłodniczy oraz pompa wody. Uruchamiana jest ona i napędzana przez pasek lub łańcuch rozrządu czy pasek klinowy.
Pompa montowana jest w sąsiedztwie silnika. Nie ma skomplikowanej budowy, ponieważ składa się z koła napędowego, na które przekazywany jest moment obrotowy, z wirnika metalowego lub plastikowego, który wprawia w ruch płyn chłodniczy, z metalowej obudowy i ułożyskowanego wału. Na przeciwległych końcach wału montuje się koło napędowe oraz wirnik. Przy pompach wody w pojazdach i maszynach montowane są także uszczelnienia.
Za co odpowiada pompa do wody?
Pompa do czynnika chłodzącego w układzie chłodzenia maszyn i pojazdów rolniczych i budowlanych odpowiada za to, by czynnik ten krążył po całym układzie chłodzenia – najpierw w małym obiegu, docierając do ścianek cylindrów i głowicy silnika. Kiedy silnik osiągnie temperaturę roboczą, wraz ze wzrostem temperatury płynu chłodniczego otwiera się termostat, a płyn chłodniczy tłoczony jest przez pompę w dużym obiegu, do którego zalicza się chłodnicę.
Dzięki temu, że pompa do wody pracuje prawidłowo, cały układ chłodniczy też działa dobrze i zapobiega przegrzewaniu się silnika.
Oznaki awarii pompy wody
Jeśli dojdzie do awarii pompy wody, wówczas najpewniej silnik nie będzie w odpowiedni sposób chłodzony, przez co może dojść do jego przegrzania i poważnej awarii. Pierwszymi sygnałami, że doszło do awarii pompy wody, są metaliczne hałasy dochodzące spod pokrywy silnika, które mają wysokie natężenie. Na desce rozdzielczej, gdzie widoczne są parametry pracy silnika, zauważalny jest nagły, duży wzrost temperatury płynu chłodzącego. Dochodzi też do jego ubytków, gdyż wycieka i możesz to dość łatwo zauważyć.
Uszkodzona pompy wody absolutnie powinna być wymieniona na nową, ponieważ jej nieprawidłowe funkcjonowanie doprowadzi do przegrzania czy w konsekwencji do zatarcia silnika bez chłodzenia. Przegrzaniu ulegnie też olej silnikowy.
Wymiana pompy wody
Rzecz jasna, zanim dojdzie do wymiany pompy wody w pojeździe czy maszynie, musisz ją kupić, chyba że za takie zakupy części odpowiada serwis lub mechanik. Jeśli nie, powinieneś zorientować się, jaką pompę wody powinieneś kupić. Najlepiej wybrać rekomendowaną do Twojej maszyny rolniczej czy budowlanej. Jeśli nie masz pewności, jaki produkt będzie dla Ciebie odpowiedni, zapraszamy do kontaktu z naszymi wykwalifikowanymi sprzedawcami, którzy poproszą Cię o to, byś podał nazwę i model swojego pojazdu.
Dopasują odpowiednie rozwiązanie do Twoich potrzeb. Możesz między innymi kupić w naszym sklepie pompę wody do silników, takich jak: Perkins, Isuzu, Kohler czy Deutz oraz Caterpillar. Wszystkie nasze pompy to produkty renomowanych marek zarówno oryginalne, jak i zamienniki klasy premium, gdzie polecamy markę KMP z wielkiej Brytanii oraz najwyższej jakości produkty Japońskie firmy Maguro.
Zawsze kategorycznie trzeba montować w pojazdach pompy wody najwyższej jakości, by uniknąć niemiłych i kosztownych skutków przegrzania silnika. Być może kuszące byłoby kupienie używanej lub najtańszej na rynku pompy, ale może to być rozwiązanie tylko na chwilę. Bardzo prawdopodobne, że doprowadzi do poniesienia kolejnych niemałych wydatków związanych z obowiązkową wymianą tego elementu wraz z rozrządem.
Zobacz, jakie rodzaje pomp wody mamy w swojej ofercie i wybierz tę, która będzie odpowiednia dla Twojego pojazdu czy maszyny.